Τετάρτη 22 Απριλίου 2020

Ράβε ξήλωνε...

Πριν




https://bit.ly/34WdVy2

Μετά


https://bit.ly/3cD9qLt


Αγαπητοί φίλοι και μη,

όπως λένε μια εικόνα είναι 1.000 λέξεις, οπότε με 3 εικόνες, πριν ξεκινήσω να γράφω καν έχω πει  ήδη 3.000 λέξεις.

Ένα σημαντικό ζήτημα για μένα (ίσως και για κάποιους άλλους) είναι η συνέχεια στη δημόσια διοίκηση. Μπορεί να κάποιος να πιστεύει ότι αυτό αφορά μεγάλα ζητήματα, π.χ. αν ένας δήμαρχος ξεκινήσει ένα δρόμο τότε ο επόμενος οφείλει να τον ολοκληρώσει. 

Δεν το βλέπω ακριβώς έτσι και θα το αναλύσω. Η συνέχεια στο δημόσιο βίο δυστυχώς δεν είναι κάτι δεδομένο αν και θα 'πρεπε. Αν δείτε δήμους στους οποίους έχει συμβεί αυτό, τότε σε βάθος δεκαετίας θα διαπιστώσετε μεγάλα επιτεύγματα, σχεδόν άλματα. Στη δική μου λογική δεν έχει σημασία το μέγεθος του έργου, σημασία έχει η νοοτροπία σε ότι αφορά τη συνέχεια.

Αφορμή για αυτά που γράφω αποτελεί ένα αίτημα για να κάνω Like στην νέα Σελίδα του Πολυχώρου του δήμου Ήλιδας στο Facebook. Όχι κύριοι, δεν θα κάνω Like.

Γιατί επειδή παρακολουθώ τα κοινά, όχι ως μαϊντανός των Social Media, αλλά ως ενεργός πολίτης είχα παρακολουθήσει από την αρχή την παρουσία του Πολυχώρου στα Social Media και ειδικά στο Facebook επί των ημερών της προηγούμενης δημοτικής αρχής. Μάλιστα όταν ο Πολυχώρος είχε αποκτήσει προφίλ και όχι Σελίδα στο Facebook είχα στείλει ένα μήνυμα πολύ επεξηγηματικό και κάποια στιγμή μετά από καιρό το προφίλ μετατράπηκε σε Σελίδα (δεν ξέρω αν εισακούστηκε το μήνυμά μου). Παράλληλα λειτούργησε και μια άλλη Ιστοσελίδα όπου θα μπορούσε κάποιος να "κλείσει" τον Πολυχώρο για κάποια εκδήλωση που θα επιθυμούσε.

Η παλιά Σελίδα του Πολυχώρου, πέρα από τα 752 Likes έχει και αρκετό υλικό από εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν εκεί και προφανώς δεν ανήκουν σε καμία δημοτική αρχή αλλά στην ίδια την ιστορία του χώρου.

Ξαφνικά εμφανίζεται μια νέα Σελίδα στο Facebook για τον Πολυχώρο η οποία ξεκινάει από το μηδέν να μαζεύει κόσμο.

Το ερώτημα είναι απλό. Κύριοι γιατί παίζετε με τα νεύρα μου; Αστειεύομαι... Γιατί η νυν αρχή δε ζήτησε από την προηγούμενη αρχή τη διαχείριση της Σελίδας; Τόσο δύσκολο ήταν; Μήπως τη ζήτησε και δεν της δόθηκε;

Όπως και να έχει, αν νοιώθει κάποιος ευθιξία για τα ερωτήματα ας μου απαντήσει. Και αν και σε αυτά τα κείμενα το σκέφτεστε αν θα πατήσετε Like μπας και εκτεθείτε, έννοια σας βλέπω τα στατιστικά και ξέρω πόσοι τα διαβάζουν!!

Το ράβε ξήλωνε οδήγησε την Ηλεία στον πάτο του βαρελιού και η ιστορία συνεχίζεται. Κάποια στιγμή θα υπάρξει απολογισμός, έννοια άγνωστη για κάθε διοίκηση μέχρι τώρα.


ΥΓ1: Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να καταστήσω σαφές ότι σε αυτό το δημοτικό συμβούλιο προσωπικά δεν έχω καμία εκπροσώπηση. Εξαιρουμένων των νέων προσώπων όπου στο τέλος της 4ετίας θα έχουν δείξει δείγματα γραφής τους και κυρίως δράσης τους κατά τα άλλα θεωρώ ότι η σύνθεση του δημοτικού συμβουλίου είναι ένα ταξίδι στη δεκαετία του ΄80. Παλιές αντιλήψεις, απουσία οράματος και στρατηγικής και κυρίως παντελής έλλειψη φαντασίας για το καινούργιο και το σύγχρονο εν έτη 2020. (το έχω ξαναγράψει και θα το επαναλαμβάνω διαρκώς)

ΥΓ2: κάποια στιγμή θα γράψω ένα κείμενο για το ανέκδοτο των εγκαινίων του Πολυχώρου

Κυριακή 19 Απριλίου 2020

#loveKourouta


γράφει ο Σπύρος Ζαφειρόπουλος, πρόεδρος Πολιτιστικού Συλλόγου "Μικρή Ακαδημία"

Αγαπητοί φίλοι και μη,

Η πρωτοβουλία (project) #loveKourouta γεννήθηκε εν μέσω πανδημίας Covid-19 και είχε ως στόχο μέσα τη δημιουργία μιας διαδικτυακής κοινότητας με μέλη από διάφορα μέρη της Ελλάδας και του εξωτερικού την κοινοποίηση φωτογραφιών κυρίως, από την αγαπημένη παραλία της Κουρούτας.

Μέσα από από την ανάρτηση φωτογραφιών εστάλη ένα αισιόδοξο και θετικό μήνυμα που έκανε πιο ευχάριστο και πιο ενδιαφέρον το χρόνο παραμονής στο σπίτι. Παράλληλα τέθηκαν οι βάσεις για τη δημιουργία ενός πολύ σημαντικού αρχείου για την προβολή της Κουρούτας στα μέρη όπου βρίσκονται τα μέλη της διαδικτυακής κοινότητας και ευρύτερα.

Δημιουργήθηκε μια δημόσια Ομάδα (loveKourouta) στο Facebook στις 16 Μαρτίου 2020 και έκτοτε έχουν εγγραφεί, 9.288 μέλη από 43 χώρες, έχουν δημοσιευτεί 2.500 φωτογραφίες, ενώ οι αντιδράσεις (δημοσιεύσεις, σχόλια, κοινοποιήσεις, κλπ.) αγγίζουν τις 236.000 (μέχρι τη στιγμή που γραφόταν το άρθρο).

Η πρωτοβουλία #loveKourouta για μένα, έχει και μια άλλη οπτική. Αποτελεί μια προσπάθεια προώθησης και προβολής του brand Κουρούτα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό με τη βοήθεια αφενός του Social Media Marketing καθώς και άλλων διαδικτυακών εργαλείων που δεν έχουν κόστος στη χρήση τους. Και αυτό φυσικά με τη βοήθεια πολλών φίλων/μελών μιας διαδικτυακής κοινότητας που αγαπάει την Κουρούτα, έχει ζήσει σημαντικές εμπειρίες της ζωής του εκεί και θα ήθελε έμπρακτα να γίνει συμμέτοχος και κοινωνός αυτού του εγχειρήματος.

Η μεθοδολογία που ταιριάζει και μπορεί να αποδοθεί στο project #loveKourouta είναι ένας συνδυασμός branding και crowd sourcing, δηλ. crowd branding.

BRAND είναι αυτό που το κοινό βλέπει, ακούει, σκέφτεται, νιώθει, γνωρίζει, πιστεύει, φαντάζεται, υποψιάζεται και ελπίζει για ένα προϊόν, μια υπηρεσία ή μια εταιρεία.

BRANDING είναι η αέναη στρατηγική διαδικασία που προσδίδει και εξασφαλίζει αυτή την ξεχωριστή ταυτότητα στο brand.

CROWDSOURCING ή πληθοπορισμός είναι η πράξη της εξωτερικής ανάθεσης εργασιών και καθηκόντων, που κανονικά εκτελούνταν από υπάλληλο ή κάποιον εργολάβο, σε μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων ή μία κοινότητα, μέσω ανοικτής πρόσκλησης.

CROWDBRANDING είναι η εφαρμογή μιας στρατηγικής που αυξάνει το ρόλο των "πελατών" στη δημιουργία, την παραγωγή και τη διάχυση προϊόντων ή ενός brand.

Πηγές: 

Μέχρι στιγμής έχουν υλοποιηθεί οι εξής φάσεις του project:
  1. Δημιουργία γραφικών για την Οπτική επικοινωνία
  2. Δημιουργία δημόσιας Ομάδας στο Facebook
  3. Δημιουργία θεμάτων για την κατηγοριοποίηση των φωτογραφιών της Ομάδας (έτσι π.χ. μπορεί κάποιος επιλέγοντας το θέμα "sunset" να δει 457 φωτογραφίες μόνο με ηλιοβασίλεμα από την Κουρούτα
  4. Project #loveKourouta #loveWikipedia (συμμετοχή μελών της Ομάδας για τη συγκρότηση συγγραφικής ομάδας που θα "ανεβάσει" στην Βικιπαίδεια το λήμμα "Κουρούτα" στα ελληνικά)
Θα υπάρξουν επόμενες φάσεις και εκπλήξεις για το project #loveKourouta που με τη βοήθεια των μελών της Ομάδας θα μπορέσουν να συνδράμουν στη διάδοση και προβολή της Κουρούτας.

Ήδη έχει εκδηλωθεί μεγάλο ενδιαφέρον για εκτύπωση t-shirt του καλοκαιριού με το εικαστικό από της Σελίδα loveKourouta (ο οποιοσδήποτε θα μπορεί να κατεβάσει το κατάλληλο αρχείο και να εκτυπώσει το δικό του μπλουζάκι, ακολουθώντας τις σχετικές τεχνικές οδηγίες, σε επιχείρηση της αρεσκείας του ενώ απαγορεύεται ρητά οποιαδήποτε πώληση και εμπορική εκμετάλλευση των γραφικών και εικαστικών της Πρωτοβουλίας #loveKourouta):


Η πρωτοβουλία #loveKourouta έχει μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα.


Συντονισμός project
Μικρή Ακαδημία




Σάββατο 18 Απριλίου 2020

Επανεφεύροντας εαυτόν

(υπο) γράφει ο Σπύρος Ζαφειρόπουλος

Αγαπητές φίλοι και μη,

όταν σου δίνεται μια ευκαιρία οφείλεις να την αρπάξεις. Οποιαδήποτε άλλη επιλογή και να κάνεις, θα σε οδηγήσει σε έναν δρόμο που έχεις ξαναδιαβεί και τίποτα ουσιαστικό δεν πρόκειται να αλλάξει στη ζωή σου.

Έτσι είναι και η συμμετοχή σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που σε φέρνει σε επαφή με ανθρώπους που δεν γνωρίζεις, συναδέλφους, επαγγελματίες, καθηγητές, κλπ. Σε φέρνει σε επαφή με νέα γνώση που μπορεί να σου ανοίξει νέους ορίζοντες, τόσο στην εκπαίδευση όσο και στην επαγγελματική σου σταδιοδρομία. Σε φέρνει όμως και σε επαφή με κάτι ακόμα που είναι επίσης σημαντικό. Με ένα κλειστό σύστημα που λειτουργούσε πολύ πριν γίνεις εσύ μέλος του και διέπεται από συγκεκριμένους κανόνες αλλά και συνήθειες σε ότι αφορά τον τρόπο που λειτουργεί. Το τελευταίο ειδικά λίγοι το αντιλαμβάνονται ως μια ξεχωριστή οντότητα και λίγους τους απασχολεί, καθώς θεωρούν, ότι το να το αποδεκτείς ως έχει, είναι ένα αναγκαίο κακό.

Κάπως έτσι ξεκίνησε τον Οκτώβριο ένα νέο ταξίδι (μάλλον το τελευταίο μετά από τόσα χρόνια σπουδών) αφού αποφάσισα να παρακολουθήσω το ετήσιο Πρόγραμμα Ειδίκευσης στη Συμβουλευτική και τον (Επαγγελματικό) Προσανατολισμό (ΠΕΣΥΠ) στην Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Κατάρτισης (ΑΣΠΑΙΤΕ) στην Πάτρα. Ήταν η πρώτη φορά που η επιλογή μου ήταν καθαρά προσανατολισμένη στις επαγγελματικές προοπτικές που δίνει αυτό το πτυχίο καθώς η συμβουλευτική σε θέματα επαγγελματικού προσανατολισμού και σταδιοδρομίας σε εφήβους και τις οικογένειές τους ήταν κάτι που το σκεφτόμουν πολύ τα τελευταία χρόνια.

Η δέσμευση ήταν μεγάλη, καθώς για τρεις φορές τη βδομάδα έπρεπε να πηγαινοέρχομαι στην Πάτρα, αλλά και οι απαιτήσεις των σπουδών που κορυφώθηκαν με την εκπόνηση διπλωματικής εργασίας μεγάλες. Τώρα που όλα αυτά είναι πίσω (μένουν μόνο οι εξετάσεις όταν ανοίξει η Σχολή) σίγουρα μπορείς να τα αποτιμήσεις στην πραγματική διάστασή τους.

Το πως θα ζήσει ο καθένας μας μια εμπειρία είναι καθαρά προσωπική υπόθεση και το δηλώνω με πάσα ειλικρίνεια. Αν μας προδιαθέτουν οι προηγούμενες εμπειρίες προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση που δεν έχει εκπλήξεις, φαντασία και όρεξη για δημιουργία είναι επίσης προσωπική επιλογή. Κανείς δεν επέβαλε αυτή την ενηλικίωση και την ωρίμανση έστω και αν το κοινωνικό περιβάλλον τρέφεται από τον συντηρητισμό και πολλές φορές την οπισθοδρόμηση.

Εμφανίστηκα σε ένα νέο περιβάλλον που πολύ γρήγορα έδωσα το προσωπικό μου στίγμα (μη με ρωτήσετε γιατί, αν έχετε διαβάσει και άλλες δημοσιεύσεις στο blog μου έχετε καταλάβει ότι έχω μπουχτίσει γενικότερα) το οποίο πρεσβεύει μια απλή κοσμοθεωρία. Έχω έρθει εδώ για να το ζήσω. Έχω ήδη 3 πτυχία και 19 έτη προϋπηρεσία στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα και τα ξεχνάω όλα για να ζήσω κάτι καινούργιο. Θα αμφισβητήσω τους πάντες και τα πάντα (συναδέλφους, καθηγητές, διοίκηση) όχι για προσωπική ικανοποίηση αλλά γιατί έτσι θεωρώ ότι θα προσφέρω καλύτερα στη λειτουργία του προγράμματος. Θα φτάσω ακόμα και στη σύγκρουση ακόμα και για πράγματα που πολλοί πιστεύουν ότι δεν αξίζει να ασχοληθείς αρκεί κάθε μου βήμα να βασίζεται σε γνώση, τεκμηρίωση και σοβαρή επιχειρηματολογία.

Έτσι έκανα πολύ δύσκολη τη ζωή όλων με την παρουσία μου, καθώς είχα όρεξη στο 90% του χρόνου που ήμουν στην αίθουσα θέτοντας ζητήματα που συχνά "αμφισβητούσαν" το κύρος των εκπαιδευτών, τους λόγους που όλοι οι υπόλοιποι βρέθηκαν να παρακολουθούν το πρόγραμμα και διάφορα ζητήματα που προέκυπταν κάθε εβδομάδα.

Κάθε φορά, ειδικά στην αρχή με ένα σλόγκαν: "λειτουργώ εντός πλαισίου". Και πραγματικά λειτούργησα εντός πλαισίου και συνειδητοποίησα ότι μια χαρά είναι τελικά ένα πλαίσιο αρκεί αυτοί που καλούνται να το υπηρετήσουν αφενός να το γνωρίζουν και αφετέρου να ξέρουν να το "μεταφέρουν" και να γίνουν κοινωνοί του.

Και εκεί που είχα αρχίσει να φαντάζω γραφικός σε κάποιους εμφανίζεται ο χαρισματικός καθηγητής, αυτός που όλοι "υποκλίνονται" σέβονται και αποδέχονται και αποφασίζει με την απίστευτη οξυδέρκεια που διαθέτει να "υιοθετήσει" τη συμπεριφορά μου και κυρίως να την αξιοποιήσει στο μάθημα. Αυτά που έγιναν μετά έχουν αξία μόνο για όσους τα έζησαν και κυρίως όσους αντελήφθησαν ότι συνέβησαν. Η παρέμβασή του ήταν καθοριστική γιατί έτσι κατά κάποιον τρόπο αν όχι επιβλήθηκε, σίγουρα είχε άλλο επίπεδο αποδοχής η αντισυμβατική συμπεριφορά μου.

Σίγουρα η συνέχεια δεν ήταν της ίδιας έντασης καθώς ο συγκεκριμένος καθηγητής δεν κατάφερε να είναι μαζί μας και στο επόμενο εξάμηνο αλλά δεν τη γλύτωσε από μένα. Ήταν (και είναι ακόμα) επιβλέπων καθηγητής στη διπλωματική μου εργασία (την οποία εκπονήσαμε μαζί με μια πολύ αγαπητή συνάδελφο) και έτσι κρατήσαμε την επαφή.

Έχω κάνει πολύ κουλά πράγματα στο ΠΕΣΥΠ το ομολογώ. Δεν είχα ποτέ σκοπό να θίξω ή να προσβάλω κανέναν σε προσωπικό επίπεδο αλλά να προκαλέσω περισσότερο, μια λιγότερο αναμενόμενη και μια πιο ειλικρινή και ανθρώπινη συμπεριφορά. Νοιώθω ότι αν έχω κάνει λίγους φίλους φέτος θα είναι σχέσεις ζωής και τίποτα λιγότερο.

Δεν έχω συμπεριφερθεί ποτέ ξανά στη ζωή μου με αυτόν τον τρόπο και ξέρω ότι δεν πρόκειται να γυρίσω πίσω. Υπάρχει μια νέα, δοκιμασμένη πια κοσμοθεωρία την οποία αποφάσισα να κρατήσω για να επανεφεύρω τον εαυτό μου.

Ακόμα και στα 45 μπορείς πραγματικά να επανεφεύρεις τον εαυτό σου και είναι καθαρά δική σου επιλογή. Αυτή τη στιγμή, έχω στο πλευρό μου τον έφηβο εαυτό μου, μαζί με τη γνώση και την εμπειρία όλων αυτών ετών. Νοιώθω ευτυχής...


------------------------------------------------------------------


ΥΓ1:

Έτσι συστήθηκα στην Ομάδα στην αρχή

Έτσι με είδε η Ομάδα στο τέλος
ΥΓ2: θα ήθελα αυτή τη στάση της αμφισβήτησης (η οποία βασίζεται στη γνώση και την αναζήτηση) να την είχα μεταδώσει ακόμα περισσότερο από όσο το είχα κάνει στους φοιτητές μου στο ΤΕΙ στην Αμαλιάδα





Κυριακή 12 Απριλίου 2020

Δυο γάιδαροι μαλώνανε σε ξένο αχυρώνα


Αγαπητοί φίλοι και μη,

Ένα θέμα των ημερών που απασχόλησε την κοινή γνώμη της Αμαλιάδας ήταν η παύση της λειτουργίας των κοινωνικών του δήμου Ήλιδας (κοινωνικό φαρμακείο, κοινωνικό παντοπωλείο).

Το θέμα αναδείχτηκε από τη μείζονα αντιπολίτευση του δήμου όπου ουσιαστικά κατηγόρησε τη δημοτική αρχή για ολιγωρία και επέρριψε ευθύνες για το κλείσιμο των δομών. Η δημοτική αρχή με τη σειρά της επέστρεψε τις κατηγορίες εστιάζοντας στο γεγονός ότι η προηγούμενη δημοτική αρχή είχε εκχωρήσει τη λειτουργία των δομών στην Μη Κυβερνητική Οργάνωση Ίκελος.

Πολύ ωραία μέχρι εδώ. Ας δούμε τα πράγματα πιο σοβαρά και κυρίως πιο συγκεκριμένα. Αν δείτε την Ιστοσελίδα του οργανισμού Ίκελος (πατήστε εδώ) θα προσέξει στο τέλος της αρχικής σελίδας το εξής: "Τέλος, από το Δεκέμβριο του 2016 το Σωματείο μας έχει υπογράψει Συμβόλαιο συνεργασίας με τη GIVMED ΑΜΚΕ για την δωρεάν παροχή φαρμάκων στο κοινωνικό Φαρμακείο μας που λειτουργεί στον Δήμο ‘Ήλιδας".

Αναλυτικές πληροφορίες θα βρει κανείς στην ίδια Ιστοσελίδα εδώ.

Επίσης στην αρχή της ίδιας σελίδας αναφέρεται το εξής: "Το Σωματείο μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με διακριτικό τίτλο "ΙΚΕΛΟΣ" , ιδρύθηκε τον Σεπτέμβριο του 2014 και έχει έδρα τη Περιφερειακή Ενότητα Αχαΐας της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος. Δραστηριοποιείται στον τομέα της πρόληψης και της προαγωγής υπηρεσιών υγείας". Επομένως πρόκειται για ένα Σωματείο μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα.

Πριν συνεχίσω την ανάλυση του θέματος αξίζει να σταθώ για λίγο για να κατανοήσει ο αναγνώστης την έννοια "Μη Κυβερνητική Οργάνωση". Είναι αστείο το γεγονός ότι αν κάποιος πει "Μη Κυβερνητική Οργάνωση" σε ένα δημοτικό συμβούλιο του δήμου, οι πάντα καλά ενημερωμένοι δημοτικοί σύμβουλοι θα πάθουν πανικό γιατί στο μυαλό τους έχουν συνδέσει τη λειτουργία των ΜΚΟ με μεγάλα σκάνδαλα και κατασπατάληση χρήματος και έτσι θα αποφύγουν κάθε συζήτηση με υπό τον φόβο να μη συσχετιστούν με κάτι τέτοιο. Αξίζει να γνωρίζει κανείς ότι μια ΜΚΟ δεν είναι νομική υπόσταση ενός οργανισμού. Αντίθετα νομική υπόσταση (με ΑΦΜ) μπορεί να έχει ένας Σύλλογος, ένα Σωματείο ή μια Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία. Η απόδοση του τίτλου ΜΚΟ είναι για να δηλώσει τον μη κυβερνητικό και μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα των οργανισμών αυτών. Στο παρελθόν κάθε Υπουργείο διατηρούσε ένα μητρώο από ΜΚΟ όπου υπήρχε και κάποια χρηματοδότηση. Σήμερα αν και δεν γνωρίζω αν συνεχίζεται αυτή η πρακτική εγχώρια, σίγουρα όμως οι ΜΚΟ μπορούν να συμμετέχουν ως εταίροι σε διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα και να διαχειρίζονται ευρωπαϊκούς πόρους.

Η τακτική του τσουβαλιάσματος και η πολιτική του εντυπωσιασμού και όχι της ουσίας στοχοποιεί τις ΜΚΟ λες και όλα τα μήλα στο δέντρο είναι σάπια. Και επειδή θα μιλάω με συγκεκριμένα παραδείγματα και όσο αυτό είναι εφικτό, μέσα από προσωπικές εμπειρίες, θα αναφέρω ένα παράδειγμα ΜΚΟ στην οποία έχω υπάρξει ενεργό μέλος, τους Υδροναύτες (δείτε εδώ). Οι Υδροναύτες είναι μια ΜΚΟ που ουδέποτε έχει χρηματοδοτηθεί από εθνικούς πόρους και βασική της δράση είναι η οργάνωση καθαρισμού βυθών.


Βράβευση της ΜΚΟ ΥΔΡΟΝΑΥΤΕΣ απο τον Εξοχότατο Πρόεδρο της Δημοκρατίας - 24.11.2011

Στο δήμο μας, πραγματοποίησαν δράση καθαρισμού στο αλιευτικό καταφύγιο του Παλουκίου στην οποία είχα την τιμή να συμμετέχω στις 6 Νοεμβρίου 2011.

 



Επίσης, προσωπικά είχα δεχθεί bullying χωρίς να είμαι καν παρών από λίγα ευτυχώς μέλη παρελθόντος δημοτικού συμβουλίου όταν συζητούνταν θέμα χρηματοδότησης ενός μέρους του Προϋπολογισμού του Φεστιβάλ "Ευρωπαϊκή Γιορτή της Μουσικής" όταν κάποιος από αυτούς είπε τη μαγική φράση ΜΚΟ στο δημοτικό συμβούλιο για να θίξει την υπόληψη της διοργάνωσης και να επιτεθεί στη δημοτική αρχή. Ευτυχώς που σε αυτή την πόλη έχουν αξία ακόμη τα πρόσωπα και αυτά που ακούστηκαν έπεσαν στο κενό, ήταν όμως αρκετά για να προκαλέσουν εντυπώσεις. Και μιλάμε για μια διοργάνωση που έχει φιλοξενήσει στις 8 φορές που πραγματοποιήθηκε πάνω από 60 συγκροτήματα με συμμετοχή περισσότερων των 250 μουσικών.

Ας επιστρέψουμε στο θέμα μετά από αυτή την απαραίτητη παρένθεση.

Ωραίες οι κινήσεις εντυπωσιασμού και από τις δύο πλευρές. Η ουσία όμως ποια είναι σήμερα όπου εν μέσω πανδημίας οι κοινωνικές δομές παραμένουν κλειστές. Με κλειστές δομές σημαίνει ότι δεν πληρώνεται το ανθρώπινο δυναμικό που τις υποστήριζε και δεν δίνονται τα αγαθά στις κοινωνικές ομάδες που τα δικαιούνταν και ήταν μια μεγάλη ανακούφιση για τα μέλη τους.

Εδώ μπαίνει η κοινή λογική και όχι καμιά ευφάνταστη επιστημονική τεκμηρίωση. Τι μπορείς να κάνεις για να αντιμετωπίσεις αυτό το σοβαρό θέμα; Κάτι απλό. Κοιτάς τους αριθμούς. Τι έχουν πράξει μέχρι τώρα στα 3 χρόνια λειτουργίας τους οι κοινωνικές δομές, ποιους ωφέλησαν και ποιο ήταν το κόστος. Βάζεις το χέρι στην τσέπη ή κινητοποιείς χορηγούς (όπως ακριβώς διαχειρίστηκε τις δομές ο Ίκελος) και διανέμεις μέσω του προγράμματος "Βοήθεια στο Σπίτι" τα αγαθά στους δικαιούχους που τα έχουν ανάγκη, τουλάχιστον όσο διαρκεί η καραντίνα.

Δεν μου αρέσει να λαϊκίζω αλλά ούτε βέβαια να καταργώ τη λογική μου. Δεν είναι αυτή η λύση; Αυτή προτείνω εγώ. Αντί να ακούμε σχολιανά εν μέσω πανδημίας ας σοβαρευτούν όλοι, ας βάλουν πλάτη καθισμένοι στο ίδιο τραπέζι μέχρι να βρεθεί λύση. Αυτές οι τακτικές ανήκουν σε προεκλογική περίοδο και όχι στην κρίσιμη περίοδο της καραντίνας.

Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να καταστήσω σαφές ότι σε αυτό το δημοτικό συμβούλιο προσωπικά δεν έχω καμία εκπροσώπηση. Εξαιρουμένων των νέων προσώπων όπου στο τέλος της 4ετίας θα έχουν δείξει δείγματα γραφής τους και κυρίως δράσης τους κατά τα άλλα θεωρώ ότι η σύνθεση του δημοτικού συμβουλίου είναι ένα ταξίδι στη δεκαετία του ΄80. Παλιές αντιλήψεις, απουσία οράματος και στρατηγικής και κυρίως παντελής έλλειψη φαντασίας για το καινούργιο και το σύγχρονο εν έτη 2020.

Δεν εκπροσωπώ κάτι άλλο πέρα από την προσωπική μου αλήθεια που πηγάζει από τις αρχές μου και τη μακρόχρονη ακαδημαϊκή και επαγγελματική μου εμπειρία. Μπορεί να φταίει η καραντίνα αλλά πραγματικά έχω μπουχτίσει πια και με ενοχλούν τα πάντα (άντε όχι τα πάντα, τα μισά). Κάθε μέρα που περνάει πλέον νοιώθω πιο πολύ από ποτέ ότι υποθηκεύεται το μέλλον μας σε ένα νομό που ακόμα βρίσκεται στο πάτο του βαρελιού.

Θα είμαι εδώ, ανοικτός στο διάλογο που βασίζεται στο σεβασμό και τη σοβαρή επιχειρηματολογία.

Έχω ξαναπεί, όποιος ενοχλείται και δεν μπορεί αυτές τις δημοκρατικές διαδικασίες, το κουβαδάκι του και σ' άλλη παραλία.

Νίκος Αφερέγγυος, Ρε-χαρυ-πόρτερ
(aka Σπύρος Ζαφειρόπουλος)


Σάββατο 11 Απριλίου 2020

Η νέα πολυτέλεια: Offline



γράφει ο Ιωάννης Πίμπας, ψυχολόγος

Παρατηρείται με αφορμή την στο εδώ και τώρα μόνιμη παρουσία του «αόρατου εχθρού» μια έξαρση και μια υπερπροσφορά από εικόνες. Μουσεία, θέατρα, διάφορα δρώμενα και σπίτια «ανοίγουν» τις πόρτες τους διαδικτυακώς και το ερώτημα που τίθεται είναι σε τι εξυπηρετεί ακριβώς αυτό το φαινόμενο. Παρατηρείται ένα παράδοξο ενώ στον πραγματικό κόσμο έχει αρχίσει να επικρατεί μια σχετική ησυχία, στον εικονικό κόσμο των μίντια (είτε μαζικά μέσα ενημέρωσης είτε κοινωνικά δίκτυα) ο οπτικοακουστικός θόρυβος βρίσκεται στο απόγειό του.

Τόση κατανάλωση εικόνων ως «άλλες σταγόνες μητρικού γάλακτος», δεν έχει παρατηρηθεί ποτέ ξανά μα κυρίως τόση υπερπροσφορά. Ως άλλα «καλά αντικείμενα», σα το μητρικό στήθος-τροφός, οι «εικόνες» δεν απογοητεύουν ποτέ συνεχίζοντας το αδιάκοπο τάισμα και αυτό έχει ως συνέπεια να μην δίνεται και να μην δημιουργείται «χώρος» για την θλίψη, τον θυμό και την ματαίωση τα οποία υπάρχουν (!) αλλά «αποσιωπώνται». Να σημειωθεί εδώ όμως ότι πρόκειται για συναισθηματικές καταστάσεις οι οποίες κρίνονται ως απαραίτητα συστατικά μιας υγιούς αναπτυξιακής πορείας προς την απαρτίωση, την συμβολική σκέψη, το βάθος και όχι μόνο.

Σε έναν κόσμο γεμάτο από εικόνες, με διαταραγμένους κοινωνικούς χρόνους και μια γενικευμένη παύση, υπάρχει ένα ατέρμονο παρόν χωρίς αρχή μέση και τέλος, με την ταυτόχρονη αποκοπή βλέμματος από την σκέψη. Αν η σκέψη τα τελευταία χρόνια ενοχλούσε, σήμερα, στο άλογο αυτό παρόν, η σκέψη φαίνεται πώς είναι απαγορευτική. Διότι η σκέψη, ο χρόνος της σκέψης είναι κατεξοχήν χρόνος αρνητικός, χρόνος του βάθους, της οδύνης και της ματαίωσης και μέσα από την διαδικασία της σκέψης τα εν λόγω συναισθήματα μεταβολίζονται και αποκτούν υπόσταση, νοηματοδοτούνται και αυτό είναι που δίνει την δύναμη για το προχώρημα. Εντούτοις, όπως υποστηρίζει ο αγαπημένος Μπιουνγκ-Τσουλ Χαν (2015), στην κοινωνία της θετικότητας δεν επιτρέπεται η αρνητικότητα, η οποία είναι αυτή όμως που τρέφει το πνεύμα, συνώνυμο του βάθους, θα έλεγε κανείς. Παρά ταύτα, στην κοινωνία της θετικότητας, τα πράγματα αποκτούν αξία μόνο όταν γίνονται ορατά, όταν γίνονται μια επιφάνεια δίχως βάθος.

Ίσως να υπάρχει μια εξήγηση ή και πολλές για αυτήν την αρχέγονη κατά τ’ άλλα ανάγκη-σχέση με την εικόνα-τροφό. Ο άνθρωπος μέσω του αντικατοπτρισμού, μέσω του βλέμματος του Άλλου έρχεται να επικυρώσει την ύπαρξη του και το προσωπικό του βάθος. Το μητρικό βλέμμα, κατά τους πρώτους μήνες της ζωής του βρέφους, είναι αυτό που νοηματοδοτεί και συγκρατεί την εμπειρία του, επιβεβαιώνει την ύπαρξη του μέσα στο βλέμμα της. Και αν ειδωθεί διαφορετικά, μια θεατρική παράσταση, μια συναυλία, ένα δρώμενο γίνεται «παράσταση» - αποκτά υπόσταση - μέσω της απεύθυνσης σε ένα εξωτερικό βλέμμα, το βλέμμα του θεατή αλλιώς παραμένει μια πρόβα διαρκείας. Το δίχως εικόνα ισούται με το δίχως ιστορία, κατά συνέπεια παρατηρείται ένας διαρκής αγώνας παραμονής στο ορατό ως άλλος μηχανισμός άμυνας απέναντι στην πρωταρχική αγωνία του αφανισμού αγνοώντας όμως και μια άλλη βασική ανάγκη της ανθρώπινης ψυχής, την ανάγκη για ιδιωτικότητα, για τον χρόνο με τον εαυτό δίχως το βλέμμα-παρατηρητή του Άλλου.

Επιστρέφοντας στον αρχικό προβληματισμό και την σχεδόν παντελή απουσία αναφορών σε συναισθήματα οδύνης, ματαίωσης, θυμού, στην απουσία, κατά πώς φαίνεται, εξερεύνησης και την αντικατάσταση αυτών με υπέρ κατανάλωση/υπερ προσφορά εικόνων - «συνταγών γεμίσματος χρόνου και παραμονής εντός της οικείας», αναρωτιέται κανείς ποια είναι η αιτία. Είναι μόνο η σχέση ανθρώπου εικόνας που έγινε λόγος παραπάνω;

Σε συνθήκες έντονου στρες και δυσφορίας, ο άνθρωπος έχει την τάση να αναζητά ένα πρόσωπο, μια «φιγούρα πρόσδεσης» από την οποία μπορεί να λάβει ανακούφιση. Από την στιγμή που θα δημιουργηθεί μια ασφαλής βάση, αυτή η αναζήτηση για το ανακουφίζον πρόσωπο σταματά και δίνεται η δυνατότητα για διερεύνηση της συνθήκης που προκάλεσε την εν λόγω δυσφορία και τα συνωδά συναισθήματα.

Το αν θα είναι ασφαλής ή ανασφαλής η βάση σύνδεσης και επικοινωνίας, αυτό εξαρτάται από το περιεχόμενο της σχέσης/διάδρασης μεταξύ εκείνου που αναζήτησε την ανακούφιση και εκείνου που την προσέφερε. Η ασφαλής βάση δημιουργείται όταν υπάρχει ένα πρόσωπο αναφοράς που ανταποκρίνεται κατάλληλα στις εκάστοτε ανάγκες.

Σήμερα όμως παρατηρείται κάτι άλλο, διαφορετικό από την εναρμόνιση και την συνήχηση με τις ανάγκες που φέρνει συνήθως το κοινωνικό υποκείμενο που ενδεχομένως να αντικατοπτρίζει τους μέχρι τώρα κοινωνικούς δεσμούς που δημιουργούσε και αναπαρήγαγε.

Σήμερα παρατηρείται ένα «υπέρ». Η υπερ-προσφορά που υπερκαλύπτει και δεν αφήνει χώρο για επεξεργασία του αρνητικού, του οδυνηρού, του επώδυνου και αυτό αποτελεί ένδειξη μη ασφαλούς πρόσδεσης, σύνδεσης και επικοινωνίας. Σχετίζεται άλλοτε με την αποφυγή, άλλοτε με την αμφιθυμία και άλλοτε με την πλήρη αποδιοργάνωση. Και συνήθως η ένταση, ο θυμός, η επιθετικότητα σε μια τέτοια περίπτωση είτε μετατοπίζονται είτε αποκόπτονται ενώ μπορεί να παρατηρηθεί και αναστολή της ικανότητας για επεξεργασία και νοηματοδότηση. Σύμφωνα με την Θεωρία του Δεσμού, ένδειξη ασφαλής πρόσδεσης και κατ’ επέκταση υγιών δεσμών, είναι η δυνατότητα εξερεύνησης των συναισθημάτων που συνοδεύουν μια συνθήκη απώλειας ή στρες και το να συζητιέται και να επικοινωνείται ο θυμός και η ματαίωση. Άλλωστε, όπως υπενθυμίζει η Κρίστεβα (2000), το να δοθεί όνομα στον ψυχικό πόνο, «να εξυμνηθεί, να αναλυθεί στα εξ ων συνετέθη» σηματοδοτεί με σαφήνεια την διαδικασία επεξεργασίας και νοηματοδότησης μιας ψυχοπιεστικής συνθήκης, όπως είναι λόγου χάρη το πένθος, η απώλεια, το στρες. Διότι η ικανότητα για σκέψη σηματοδοτεί και την ικανότητα «κατευνασμού της ματαίωσης». Ο μιντιακός θόρυβος και ο θόρυβος των κοινωνικών δικτύων δεν επιτρέπουν κάτι τέτοιο!

Στο «εδώ και τώρα» όλες αυτές οι εικόνες σαφώς και συντροφεύουν σαφώς και παρηγορούν και σαφώς ανακουφίζουν. Τούτο δεν αμφισβητείται καθόλου. Αλλά αυτή η παροχή είναι προσωρινή!.. Τίθεται το ερώτημα αν όλο αυτό το φαινόμενο της υπερ-προσφοράς και υπερ-κατανάλωσης συνδέεται με την φράση «τρώω τα συναισθήματά μου» ως μια διαδικασία επεξεργασίας και κυρίως αποσιώπησης φορτισμένων συναισθηματικών καταστάσεων. Στο πλαίσιο αυτό γίνεται μια ευγενική υπενθύμιση: «Η υπερ-πληροφόρηση και η υπερ-επικοινωνία μαρτυρούν έλλειψη αλήθειας, ακόμη και έλλειψη Είναι» αναφέρει ο Μπιουνγκ – Τσουλ Χαν.

Το “«κίνημα»: μετά θα λογαριαστούμε” το οποίο τυχαία έπεσε στην αντίληψη του γράφοντος, ενδεχομένως να εντάσσεται στην όλη προσπάθεια να μεταβολιστεί ο θυμός και η οδύνη με μάλλον έναν ανεπιτυχή τρόπο, όπως άλλωστε και άλλες κατά καιρούς προσπάθειες μεταβολισμού συναισθηματικών καταστάσεων που είχαν ή και έχουν επικοινωνηθεί μέσω τον κοινωνικών δικτύων εξυπηρετώντας την εν τέλει διατήρηση της κατά τ’ άλλα ενοχλητικής συνθήκης, ήτοι καθεστηκυίας τάξης πραγμάτων. Και ο λόγος είναι διότι απλούστατα μεταθέτει σε ένα αόριστο «μετά» την διαχείριση της οδύνης, του πόνου, της ματαίωσης και του θυμού.

Μετά από τόση «τροφή» λοιπόν θα αναμένει κανείς όχι ανα-παραγωγή αλλά παραγωγή νέων πνευματικών και πολιτισμικών προϊόντων. Μια καλοπροαίρετη σκέψη είναι ότι όλη αυτή η τροφή θα αποτελέσει έναυσμα για προσωπικό χρόνο αναστοχασμού και δημιουργίας και όχι απλώς κατανάλωση εικόνων επιβεβαιώνοντας τις ρήσεις για πολίτες ενός εικονολαγνικού πολιτισμού όπου η εικόνα γίνεται διαμεσολαβητής και οργανωτής των ανθρώπινων σχέσεων, των όσων διαμείβονται και των αντίστοιχων προϊόντων τους.

Στο πλαίσιο ενός ήρεμου αναστοχασμού, με τα μάτια κλειστά, πάντα στον χρόνο της στιγμής και όχι στον χρόνο της αναμονής «Πότε θα σταματήσει όλο αυτό; Πώς θα γεμίσω τον χρόνο μου όσο περιμένω;» ίσως δοθεί ο χώρος για την δημιουργία νέων δεσμών πάνω σε μια ασφαλή βάση με τον Εαυτό αλλά και με τον Άλλον, διότι η εμπειρία του δεσμού αποτελεί και «προϊόν μιας κουλτούρας». Και όπως αναφέρει ο Holmes (2009) «Στην βάση αυτού του ασφαλούς δεσμού είναι δυνατόν να αντιμετωπίσουμε τις αναπόφευκτες απώλειες και αποτυχίες, το αναγκαστικά παροδικό της ζωής και να αναγνωρίσουμε ότι, αν οι περιστάσεις μας το επιτρέψουν να θρηνήσουμε, να πενθήσουμε, τότε από την δυσκολία, μπορεί να έλθει μια νέα αρχή» (σελ.335)

Ένα τελευταίο ερώτημα που τίθεται προς τον γράφοντα από τον ίδιο τον γράφοντα: άραγε είναι ιδεολογικά και μεθοδολογικά σωστό να εξηγηθεί ένα τόσο ιδιαίτερο κοινωνικό και κατ’ επέκταση υπαρξιακό φαινόμενο που βιώνεται καθολικά σήμερα, με λέξεις δάνεια από τον τομέα της βρεφικής ανάπτυξης και ιδίως της αναπτυξιακής ψυχολογίας; Μήπως δημιουργείται μια «βρεφοποίηση» άνευ λόγου και αιτίας; Ο γράφων σε τρίτο πρόσωπο για τον εαυτό του απλώς θα επικαλεστεί την ανάγκη του για επεξήγηση και στην ανάγκη αυτή καταφεύγει σε πιο οικείες λέξεις - «σταγόνες μητρικού γάλακτος» με ό,τι αυτό συνεπάγεται.


Με φιλικούς χαιρετισμούς,

Ιωάννης Κ. Πίμπας
Σε περίπτωση που υπάρξει ανάγκη για περαιτέρω αναζήτηση ή και δημιουργία αντίλογου αφορμή για το παραπάνω κείμενο αποτέλεσαν τα:

Τσαλίκογλου, Φ. (1999). Η ψυχολογία της καθημερινής ζωής- Η κουλτούρα του εφήμερου. Αθήνα: Καστανιώτη
Χαν, Μ.Τ. (2015). Η Κοινωνία της Διαφάνειας. Αθήνα: Opera
Debord, G. (2000). Η κοινωνία του θεάματος. Αθήνα: Διεθνής Βιβλιοθήκη
Holmes, J. (2009). John Bowlby & H Θεωρία του Δεσμού. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα